(Sol)-bränd?

publicerat i Allmänt;
Jag älskar sol och värme och idag har det varit riktig högsommarvärme. Jag har ändrat min inställning till solen en del, jag har inte samma behov av att bli brun (eller få färg kanske jag ska säga) idag. Visst är det snyggt med fräknar och solbränna, men det räcker med ganska lite för att det ska bli snyggt. 
Jag är inte helt säker på att det bara är solens strålar som är farliga och som vi måste skydda oss mot, jag tror att alla kemikalierna i solskyddskrämerna gör sitt till också. Kanske är det inte den bästa kombon.
Framförallt är det nog viktigt att börja vänja sin vinterbleka hud väldigt långsamt. Denna våren har ju varit fantastiskt väder och jag solar max en timma ( vänder på steken efter halva tiden), och jag har än så länge inte använt mig av något solskydd och klarat mig bra ändå. Detta räcker gott och väl för att få i sig den dos av D-vitamin man behöver. Kanske kan man öka tiden efter hand om man vill, när grunden är lagd.
Det är också svårt att inte vara i solen, om man inte älskar att vara inomhus såklart..;) Finns ju inget härligare än att ligga på stranden och då känns en timma väääldigt lite...men det finns parasoll och tunna svala kläder. Solen är nästan farligare när man kanske inte tänker på det på samma vis, om man jobbar i trädgården, cyklar, spelar golf mm, då man inte är lika noga med att smörja in sig.
Hudcancer är den cancersort som ökar mest och det skrämmer iallafall mig.
Förr var det snyggt att vara blek och det är det bland kändisarna i USA idag också, men jag tror aldrig att det "modet" kommer att slå hos svenska folket, här är det väldigt viktigt att vara brun. 
Ett exempel på detta är när man kommer hem efter en utlandssemester och kommentarerna duggar tätt - Har du inte varit utomlands? Det syns inte... Har du suttit i baren hela veckan? Var det kasst väder? 
Är det ett mått på hur bra man har haft det på sin semester hur brun man lyckats bli? (Trots att man redan fjällat och förstört sin hud flera gånger). Är det värt allt pressande när det ändå försvinner efter några veckor? För några år sedan kanske jag hade svarat delvis ja på detta, men inte idag!
Vår nästa utlandsvistelse ska jag njuta av värmen (och såklart lite av solen), baden, maten och se till att se/uppleva så  mycket som möjligt...
En härlig bild från vårt strandhugg  på Sifnos 2012. Att sitta här i skuggan med en bra bok är inte heller fel...
 
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Anonym:

Känner igen det där om kommentarerna... MENvi människor har ju olika pigment, en mörkhyad människa blir ju inte vit bara för att den kommer till ett regnigt Sverige ... alla är vi olika, korta, långa, smala, tjocka, vita eller bruna. De som uttrycker sig negativt borde läsa lite pedagogik... Alla har samma människovärde och alla borde vara rädda om sig! =) / Erica

Svar: Du har så rätt!! Kram <3
Camilla

2:a kommentar, skriven , av Lippe:

Håller fullständigt med dej, känner inte heller samma press att ligga o pressa 😉 men visst e det härligt att sitt ute o bara njuta även om man sitter skuggan!!
Kram

Svar: Skönt att höra! 👍😊 Kram
Camilla

Kommentera inlägget här :

'